Očista

Môj nárek premenil si v tanec, rozviazal si mi smútočné rúcho a opásal si ma radosťou.
(Kniha Žalmov 30,12 Žalm Dávidov)

V živote každého človeka príde po ťažkých životných etapách čas očistenia sa, očistenia sa od všetkého čo život priniesol, aby bolo možné pokračovať cestou ďalej...

Očista

premiéra: 22.4.2016

choreografia, réžia:  Zuzana Ďuricová Hájková
hudba:  Claude Debussy, Matej Háasz
výprava:  Marek Gašpar Šafárik
svetelný dizajn:  Ján Čief
premiérové obsadenie: Tibor Trulik, Lenka Mičincová, Jakub Jeňo, Maria Hernando Blasco, Julia Kannewischer a Štefan Chlebo a.h.

aktuálne obsadenie: Tibor Trulik, Lenka Mičincová, Jakub Jeňo, Julia Kannewischer, Michaela Mirtová, Ján Jamrich a.h.

 

Očista je predstavením v dvoch dejstvách, ktoré uchváti tanečným prejavom a naplní dušu silným pocitom úľavy, pokoja a radosti. Úprimný jazyk, ktorým sa predstavenie vyznačuje hovorí o tom, ako voda očisťuje ľudské telo i dušu. O tom, ako človek ušpinený a zablatený v skutkoch či fyzickom stave prejde očistným rituálom prinášajúcim oslobodenie, radosť a znovuzrodenie, vďaka ktorému je schopný pokračovať vo svojom živote. Tento  povznášajúci akt očistenia sa môžu s tanečníkmi zažiť aj diváci.
Na vzniku predstavenia sa podieľal  silný element minulosti v podobe skladby More hudobného skladateľa Clauda Debussyho. Skladba bola východiskovým motívom, ktorý ovplyvnil ďalší hudobný aspekt predstavenia – hlboko intímnu a sugestívnu hudbu slovenského skladateľa a hudobníka Mateja Háasza.

„OČISTA má potichu  hovoriť o tom, že jedine cez vnútornú očistu jedinca sa môžeme pohnúť ďalej, získať vytrvalosť, odvahu postúpiť, nevzdať sa a pokračovať.“
(slovami choreografky)

Zuzana Ďuricová Hájková
pôsobí ako choreografka, pedagogička a riaditeľka Divadla Štúdio tanca. Je absolventkou VŠMU v Bratislave v odbore choreografia a rovnako aj umeleckej stáže  v  Györskom balete v Maďarsku. Počas svojej profesionálnej kariéry pôsobila na Tanečnom konzervatóriu v Bratislave, umelecky viedla súbor moderného tanca Auriga a Skupinu súčasného tanca. Ako choreografka spolupracovala s mnohými divadlami na Slovensku, ale aj v zahraničí (DAB Nitra, DJZ Prešov, BDnR Banská Bystrica, Klicperovo divadlo  H.Králové, Východočeské divadlo Pardubice, Národní divadlo Praha). Pôsobila ako umelecká šéfka baletu Štátnej opery a ako zakladateľka  a pedagogička tanečného odboru Konzervatória J.L. Bellu v Banskej Bystrici. Od roku 1998 je riaditeľkou Divadla Štúdio tanca, profesionálneho tanečného divadla. Je držiteľkou 1. prémie v Celoštátnej československej choreografickej súťaži za projekt Stop, získala ocenenie za najlepšiu réžiu a choreografiu predstavenia Nové stromy vo mne a v roku 2009 hlavnú cenu festivalu DIV za predstavenie Blízkosť vzdialených. Za 18 rokov existencie divadla vytvorila dve desiatky autorských projektov, napr. Sattó-Tanec vetra,  Tichá púšť, Tak dávno som Ti nenapísala, Lososy, Jadro a na Slovensku sa stala výraznou osobnosťou rozvíjajúcou povedomie v oblasti súčasného tanca.

Bahno – na tanečníka sa lepí, on ho odtláča a podarí sa mu to, aby ho za chvíľu telá zakryli znovu a znovu. Kmene stromov trčiace z vody, o ktoré sa tanečníci snažia zachytiť. Kajanie sa, búchanie hlavy o stenu, bezbrannosť nahého tela, priamy pohľad vpred, prekvapivé zvraty, krása aj zábava. Voda ako symbol očisty: od úvodných vlnivých premien v choreografii, cez reálne umývanie sa po bokoch javiska, použitie klavírnej verzie skladby Clauda Debussyho More či vtipný záverečný prípitok s divákmi….Presné načasovanie v choreografii a réžii v súhre s čistou prácou svojho tímu – svetiel Jána Čiefa, výpravy Mareka Gašpara Šafárika a hudby Mateja Háasza, ktorý sa popri Debussyho Mori ponoril do zaujímavých hĺbok vlastnej kompozície. Choreografia necháva v hutnom, autentickom pohybe tanečníkov občas ako perleť zablysnúť aj klasickejšie technické prvky.
Katarína Zagorski: Z Hollywoodu naspäť do Banskej Bystrice /Voda, symbol očisty,
Denník N 26.4. 2016 https://dennikn.sk/443845/z-hollywoodu-naspat-do-banskej-bystrice/

Vznik inscenácie Očista a jej uvedenie na troch hosťujúcich scénach z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia.