AT THE HORIZON OF NO RETURN (NA HORIZONTE BEZ NÁVRATU)

Je slobodná vôľa skutočná, alebo je len ilúziou náhodne vytvorenou v priebehu evolúcie ľudstva? Je ľudská rasa odsúdená k zániku? Sme odsúdení alebo požehnaní ilúziou vlastného ega?
Aj to sú otázky, na ktoré hľadá odpoveď choreograf László Fülöp v tanečnom predstavení At the horizon of no return (Na horizonte bez návratu). Dielo vytvorené pre umelecký súbor Divadla Štúdio tanca sa hlboko zamýšľa a reflektuje situáciu a stav, v ktorých sa civilizácia, Zem, Vesmír momentálne nachádzajú. Ako východisko pre svoju reflexiu berie pozorovanie tela, ktoré na dané udalosti vedome či nevedome reaguje.
V každom momente sa ľudstvo neustále stretáva s večnou snahou udržať si čo najväčšiu stabilitu svojho života. Žiť v takej konštante, od ktorej ak by sme sa odklonili, tak by sme pravdepodobne stratili dôvod zaoberať sa sami sebou. Hovoriť o človeku ako o hlavnom konateľovi by prestalo mať zmysel. Zdá sa ale, že v prírode je jedinou konštantou samotná premena (neustála zmena) a my ako ľudský druh každý okamih hľadíme na horizont bez návratu. Ako odpovieme na toto volanie po neustálej zmene? Tým, že sa prispôsobíme toku neustálych zmien, alebo zostaneme len ako pozorovatelia na okraji týchto premenných udalostí a budeme sledovať, ako sa realita vzďaľuje? Ak zostaneme v roli pozorovateľov, nezmení nás to tiež? Ako je v celom tomto procese prítomné vedomie? Čo je jeho podstatou a akú má v našom rozhodovaní úlohu? Ide o nástroj, ktorý nám pomáha prekonávať limity a zákony nášho života (vesmíru), alebo je to len náhodný vedľajší efekt?
choreografia: László Fülöp
hudba: Vince Varga
asistent dramaturgie: Zebastián Méndez Marín
svetelný dizajn: Ján Čief
scénografia a kostýmy: Ivana Macková
účinkujú – umelecký súbor DŠT:
Tibor Trulik
Michaela Mirtová
Jason Yap
Diego Álvarez Sanóu
Indira Chamalé Ortiz
Cindy Ng
László Fülöp
László Fülöp (1987) – jemný barman, introvertný asistent v obchode, tanečník, performer, choreograf a zakladateľ združenia Timothy and the Things sa narodil v Budapešti. Po štúdiách na Budapeštianskej akadémii súčasného tanca pracuje na voľnej nohe a spolupracuje s mnohými tanečnými združeniami nielen z Maďarska. Popri tom vytvára autorské choreografické diela pod vlastnou značkou Timothy and the Things. Jadrom jeho záujmu je skúmanie všetkých možných foriem ľudského správania a komunikácie z najrôznejších uhlov, bez zovšeobecňovania a predsudkov prostredníctvom výsostne osobnej optiky. Kľúčovou ambíciou jeho tvorby je konfrontácia divákov s vnútornými procesmi, ktoré na úrovni podvedomia ovplyvňujú a určujú ľudské rozhodnutia a činy.
Vince Varga
Vince Varga (1981) je multidisciplinárny umelec. Jeho diela sa rodia zo zhluku audiovizuálneho rozprávania, komponovania, divadla, svetelného umenia a živých vystúpení. Po niekoľkých rokoch strávených ako aktívny umelec lisabonskej hudobnej scény a vyše roku v Kuala Lumpure v súčasnosti sídli v Budapešti. V divadle viackrát pracoval na predstaveniach v réžii Gábora Zsámbékiho, Kriszty Székelyovej či Viktora Bodóa. Účinkoval v Deutsches SchauSpielHaus Hamburg, Volkstheater Wien, Schauspiel Stuttgart, Grand Théâtre de Genève, Palace of Arts, Divadlo Katona József či Trafó Budapešť.
Zebastián Méndez Marín
Zebastián Méndez Marín pochádza z Kostariky. Navštevoval Conservatorio El Barco (Costa Rica), medzi jeho významné projekty patrí EU.GENUS (Med a prach) či What the body does not remember (Ultima Vez). V októbri 2021 Divadlo Štúdio tanca odpremiérovalo projekt PUNK PAJAMA PARTY, ktorý vytvoril tím umelcov na čele so Zebastiánom a Líviou Balážovou MM. S Divadlom Štúdio tanca spolupracuje od roku 2017. Od apríla 2022 je jeho novým umeleckým vedúcim.
Ján Čief
Pochádza z Banskej Bystrice. Vyštudoval elektrotechnickú školu. Žije a pôsobí v Banskej Bystrici ako svetelný dizajnér. Od roku 1996 – 2000 pôsobil ako osvetlovač Banskobystrickej Štátnej opery. S Divadlom Štúdio tanca spolupracuje od roku 1999 až dodnes. Od tej doby vytvoril svetelný dizajn pre mnoho ich inscenácií,z ktorými sa aj zúčastňoval na domácich a medzinárodných festivaloch súčasného tanca. Spolupracuje aj s ďalšími inštitúciami z banskobystrickej divadelnej scény ako sú napr. Divadlo z Pasáže, Záhrada – centrum nezávislej kultúry, Akadémia umení- fakulta dramatických umení atď.
Ivana Macková
Ukončila doktorandské štúdium scénografie na KBT VŠMU v Bratislave, kde v súčasnosti aj vyučuje. Počas štúdia absolvovala stáž na KALD DAMU v Prahe a taktiež v ateliéroch Národního divadla v Prahe. Od roku 2013 kontinuálne pôsobí ako scénografka v rôznych divadlách a nezávislých zoskupeniach. Spolupracovala s Bratislavským bábkovým divadlo, Bábkovým divadlom na Rázcestí, Divadlom Jozefa Gregora Tajovského vo Zvolene, Divadlom z Pásáže, Bábkovým divadlom Žilina a taktiež s nezávislými zoskupeniami Odivo a Divadlo PIKI. Bola súčasťou tvorby projektu imerzívneho divadla Kosmopol v Banskej Štiavnici. K jej zahraničným spoluprácam patrí vytvorenie scénografie pre poľské divadlo Teatr Lalki i aktora v Opole.
Dĺžka predstavenia: 50 minút
Inscenácia je vhodná pre deti od 8 rokov.
Podujatie sa koná z finančnou podporou Banskobystrického samosprávneho kraja
Podujatie z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia